Загорівся Check Engine на приладовій панелі: що це означає і що робити? Що таке "чек" в машині?
Опубликованно 10.02.2018 05:06
Абсолютно всі автомобілі оснащуються системами самодіагностики, і чим сучасніше транспортний засіб, тим більша кількість датчиків воно містить. В результаті можна заплутатися в аварійних сигналах. Хоча можна зрозуміти, що з автомобілем не все в порядку. Але багатьох водіїв, особливо новачків, більше турбує, що таке "чек" на машині (Check Engine).
А між тим його присутність на приладовій панелі як мінімум повинно насторожити, адже воно говорить про ймовірну несправності якої-небудь системи автомобіля. У кращому випадку це може бути свідченням нещільно закрученого кришки бензобака. Однак сигнал може вказувати і на більш серйозні проблеми з двигуном. Загальні відомості
Як відомо, всі сучасні автомобілі оснащуються електронним блоком управління, або ЕБУ. Його ще називають контролером. Його, поза всяким сумнівом, можна назвати мозком машини і порівняти з персональним комп\'ютером, влаштований він трохи простіше. До того ж чим новіша машина, тим складніше її електронна "начинка".
Як і настільні персональні ПК, в яких суттєвим змінам піддаються процесори та інші компоненти материнської плати, подібні автомобільні пристрої весь час удосконалювалися, і тепер вони являють собою підсумковий продукт електронної еволюції.
Що таке "чек" на машині (Check Engine)? У ранніх версіях автомобілів головна задача контролера полягала в управлінні роботою карбюратора. Тепер список завдань сучасних ЕБУ трохи розширився: Відстеження складу подається паливної суміші. Моніторинг палива. Фіксування обертів двигуна. Контроль перемикання передач в АКПП.
І це далеко ще не повний перелік, але можна відразу здогадатися, що причин для загоряння лампочки Check може бути достатньо. І тому при відсутності певних знань самостійно визначити причину появи індикатора досить важко. Не кажучи вже про те, щоб виявити саму несправність. Але що являє собою цей індикатор? Що таке індикатор check?
Як в самому початку статті було зазначено, у будь-якого автомобіля присутні різноманітні датчики, кожен з яких виконує своє завдання. Одні пристрої фіксують число оборотів колінчастого валу, інші стежать за кількістю повітря, у третє завдання входить перевірка якості вихлопних газів і так далі.
Але що таке "чек", як виглядає в машині і яке відношення до цього мають датчики автомобіля? Саме що ні на є безпосереднє! Справа в тому, що ЕБУ, яким оснащені всі автомобілі, принаймні, абсолютно всі сучасні моделі, приймає інформацію з усіх цих сенсорів. Вони дають йому зрозуміти, як працює та чи інша система транспортного засобу.
Але рано чи пізно щось в машині дає збій, адже ніщо не вічно. І один з датчиків направляє дані в ЕБУ про порушення в роботі якої-небудь системи. Контролер у свою чергу прописує в пам\'ять спеціальний код помилки несправності і повідомляє про цей факт водія шляхом запалювання лампочки на приладовій панелі.
У деяких сучасних моделей автомобілів з досконалою системою самодіагностики код несправності може відразу виводитися на дисплей бортового комп\'ютера. В інших випадках для цього потрібен спеціальний сканер, який під\'єднується до діагностичного роз\'єму.
Виглядає як індикатор схематичний малюнок автомобільного двигуна, і його не можна сплутати з будь-яким іншим знаком. Що є несправність, а що - ні
Однак не завжди лампочка "чек" на машині (Check Engine) прямо вказує на будь-яку несправність. Є випадки, коли його поява вважається нормою. Новачкам не варто лякатися, коли вони бачать таку сигнальну лампу при включенні запалювання. Це свого роду проходження швидкої діагностики, і незабаром індикатор повинен згаснути. Ось це відноситься до норми.
Однак якщо індикатор продовжує горіти при працюючому двигуні – це вже серйозний привід задуматися, на що він може вказувати. Як вище було зазначено, ЕБУ оперує даними багатьох датчиків, тому в якості несправності може фігурувати і дрібна поломка, і серйозна проблема.
У будь-якому разі при виявленні індикатора слід негайно звернутися на найближчу станцію технічного обслуговування (СТО) з метою діагностики автомобіля. Досвідчені ж водії можуть самостійно визначити причину загоряння аварійного індикатора. Але не кожен новачок з цим впорається. Що може позначати аварійний індикатор?
У перекладі з англійської Check Engine означає «перевірити двигун». У той же час сам силовий агрегат може не мати до цього жодного відношення і бути повністю справним. Варто враховувати, що ЕБУ здійснює контроль не над усіма системами автомобіля. Їх кількість залежить від конструктивних особливостей транспортного засобу.
Оскільки завдання сучасних блоків управління істотно розширилися, то загоряння індикатора може свідчити про несправність систем: харчування; запалювання; відведення відпрацьованих газів; мастила; охолодження.
За великим рахунком, будь-яка система, яка оснащується датчиком, може викликати поява індикатора Check на приладовій панелі. Можна їхати з індикатором Check?
Для багатьох новачків буде цікавий відповідь на питання, чи можна продовжувати рух на автомобілі при появі індикатора Check. Тут все залежить від правильності подальших дій водія в момент виявлення даного сигналу. Головне - грамотно і своєчасно приймати рішення, адже ЕБУ виявив несправність, про що дав зрозуміти допомогою знака "чек" в машині. А ігнорувати поломку в будь-якому випадку не варто – дорожче в підсумку вийде!
Бувають ситуації, коли лампочка горить постійно, а в роботі двигуна помітних змін не сталося. Тобто він так само швидко реагує на різке натиснення на педаль газу, потужність не втрачається, а рівень масла і охолоджуючої рідини в нормі. При цьому інші індикатори відсутні, за винятком лише "чека". У цьому випадку рух можна продовжувати, але слід відразу ж звернутися в найближчий автосервіс. Там в ході комп\'ютерної діагностики буде виявлена несправність і тут же вирішено.
Зовсім інша справа, якщо в роботі двигуна спостерігаються явні зміни, а індикатор не горить, а блимає. Тобто втрачається потужність, виявляються сторонні звуки, з\'являється вібрація і запах гару. Тоді автомобіль необхідно відразу ж зупинити і заглушити двигун.
Це дозволить уникнути серйозних проблем у найближчому майбутньому. Така поведінка транспортного засобу зазвичай може вказувати на перегрів силового агрегату, зниження тиску системи змащення двигуна і ряд інших несправностей. Ігнорування цих ознак неминуче приводить до дорогого ремонту. Основні причини
Що таке "чек" в машині? Можна сказати, це передвісник біди, яка трапиться, якщо не вжити відповідних дій. Аварійний індикатор не може сам по собі загорятися, для цього повинна бути вагома причина. Як правило, основні причини пов\'язані з перебоями в роботі системи живлення, запалювання, вихлопних газів. Розберемо їх трохи пізніше і трохи більш докладно.
Для початку варто з\'ясувати, як можна зрозуміти, повідомляє індикатор не про який-небудь несправності або це помилкове спрацьовування. Воно виникає в ході втрати контакту одного з датчиків, для чого причиною служать оксиди або вібрації. Однак потім все може відновитися, тим неї менш індикатор продовжуватиме горіти, так як в пам\'яті ЕБУ вже міститься інформація про непрацюючому датчику.
В цьому випадку потрібно зняти з акумуляторної батареї негативну клему на кілька хвилин. В цей час ЕБУ повинен скинути налаштування. Точний час такого скидання залежить від моделі автомобіля і зазвичай вказується в інструкції з експлуатації.
В результаті такої маніпуляції інформація про помилку повинна зникнути, а індикатор - перестати загорятися. Однак цим не варто зловживати, і якщо Check Engine продовжує загорятися, необхідно шукати причину. Адже індикатор – це всього лише наслідок якої-небудь несправності, саму поломку не вдасться вирішити таким чином. Система живлення
Якщо після скидання ЕБУ індикатор знову спалахує, значить, це не помилкове спрацьовування. І почати варто з проблеми глобального характеру для країн СНД. Найчастіше після відвідування АЗС незабаром на приладовій панелі з\'являється Check. При цьому втрачається потужність, а двигун починає працювати з перебоями, хоча видимих причин для такої поведінки мотора немає.
У цьому випадку справа може бути в якості палива, яке, можливо, не підходить до даного типу силового агрегату. При цьому безпосередніми причинами для появи індикатора Check можуть бути: збій в роботі паливного насоса; низька якість палива; форсунки працюють неправильно.
Найчастіше Check починає загорятися з-за нещільно закритій кришки бензобака, що можна віднести до випадків помилкового спрацьовування. Справа в тому, що всередині бака повинен підтримуватися необхідний рівень тиску для ефективної роботи паливного насоса. За рахунок щільно закритій кришки забезпечується потрібне розрідження.
Ось що таке "чек" в машині: при погано закрученого кришці в бак надходить повітря, з-за чого насос починає подавати в систему більше палива, що закінчується збагаченням робочої суміші. У результаті склад отработавшихся газів змінюється, на що своєчасно реагує лямбда-зонд. А він є у кожного сучасного автомобіля. Як підсумок – поява індикатора на приладовій панелі. Те ж саме відноситься і до бензину поганої якості, де зазвичай містяться шкідливі для двигуна домішки, які також змінюють склад вихлопних газів. Несправності елементів системи живлення
Поява індикатора може бути пов\'язане з несправністю паливного насоса і засміченням фільтруючого елемента. Тоді бензонасос не може забезпечити необхідний рівень тиску в паливній системі, що відбивається на робочої суміші – вона збіднюється. Лямбда-зонд це теж може зафіксувати.
В цьому випадку потрібно перевірити працездатність пристрою, не забуваючи про фільтр. Може, він сильно засмітився, з-за чого знижується тиск. При необхідності деталі замінюються новими, а помилка скидається. На СТО після визначення причини того, чому в машині загорівся "чек" двигуна, завжди робиться скидання за допомогою сканера.
Що стосується форсунок, то вони можуть засмітитися. Від цього знижується якість розпилювання палива, що призводить до неправильної роботи двигуна. Проблема вирішується промиванням форсунок або заміною новими деталями. Проблеми з запалюванням
Щодо системи запалювання "чек" з\'являється у наступних випадку: не працює свічка; є пробій у високовольтних проводах; несправність котушки запалювання.
З-за таких дефектів порушується процес горіння паливоповітряної суміші, що теж призводить до зміни складу вихлопних газів. У кожної свічки свій ресурс, після чого подача іскри погіршується, а паливо не запалюється належним чином. У зв\'язку з чим, виявивши на панелі приладів вже знайомий індикатор, слід насамперед перевірити свічки. Особливо, коли вони давно не змінювалися.
А вже після них можна переходити до перевірки проводів, що йдуть до них, і котушки запалювання. Після усунення несправності головне - не забути скинути помилку. Може вся справа у відпрацьованих газах?
Як можна здогадатися, у більшості випадків "чек" моргає в машині з-за показань лямбда-зонда. Але нерідко сам датчик сприяє цьому. В процесі експлуатації автомобіля на кисневому датчику може утворитися великий нагар, який впливає на його діяльність. В цьому випадку потрібно перевірити його працездатність.
Але крім лямбда-зонда, причиною "чека" може служити каталітичний нейтралізатор (якщо він є). Даний елемент системи може дуже сильно забитися, що веде до втрати функціональності. Проблема вирішується заміною каталізатора, що має дуже високу ціну. Як альтернативний варіант – встановити полум\'ягасник. Як підсумок
Як можна зрозуміти, індикатор Check з\'являється не тільки при помилковому спрацьовуванні, але і може вказувати на серйозну несправність. Якщо у автолюбителя є бажання, можна придбати автомобільний сканер і самостійно попрактикуватися у виявленні несправностей. Також важливо не тільки знати, що таке "чек енджін" в машині, але і приймати відповідні рішення.
Наостанок хочеться побажати всім водіям ретельно стежити за станом своїх залізних коней і не доводити все до дорогого ремонту. А для цього варто хоча б своєчасно проходити планове обслуговування.
Повністю уникнути загоряння індикатора Check не можна в умовах вітчизняних реалій. Залишається побажати якомога більш рідкісного його появи.
14
Категория: Автотехника